Integratie doelgroepenvervoer en OV

De gemeente Nissewaard en de Metropoolregio delen de ambitie voor hoogwaardig OV én bereikbaarheid van kleine kernen. Alle partijen zien echter ook dat lege buslijnen geen oplossing meer zijn.

Vooral in de avonduren en gedurende de weekeinden worden buslijnen onvoldoende gebruikt. In aanloop naar de aanbesteding van de openbaar vervoer concessie Voorne-Putten en Rozenburg, staan deze laagbezette lijnen weer in de belangstelling. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) zal de succesvolle buslijnen dwingend voorschrijven. Maar wat zal een vervoerder bieden in de rest van het gebied?

Samen met Maarten de Keijzer heeft Florien voor de gemeenten begin 2017 de mogelijkheden in beeld gebracht om de aanbesteding van het OV te koppelen aan het doelgroepenvervoer in de regio. Hiermee is de basis gelegd voor de aanbesteding van het maatwerkcontract: flexibele vormen van OV met kleine voertuigen in combinatie met het gemeentelijk doelgroepenvervoer.